Біологія






Тема. Кишковопорожнинні.
Тема. Членистоногі.Презентація. Павукоподібні (pptx)
Ракоподібні.
Амфібії.





    Біологія рослин


    Видозміна кореня

    Видозміна пагона

    Хронологічна лінійка "Що коли цвіте?"                      


    Знайди пару

    Кімнатні рослини

    Хвойні та листяні дерева та кущі

    Впізнай дерево

    Типи суцвіть

    Спорові рослини                                                            

    Порівняння однодольних і дводольних рослин

    Запилення рослин

    Родини квіткових рослин

    Рослини України. Кросворд








    Гриби


    Їстівні гриби

    Їстівні - неїстівні 

    Будова шапкового гриба 


    Біологія тварин

           

    Інтерактивний малюнок "Будова яйця" 

    Тварини

    Хто хоче стати мільйонером? (Тварини)

    Що це за птах? 

    Голоси птахів

    Чи знаєш ти риб прісних водойм?

    Зовнішня будова риби

    Комахи

    Земноводні

    Ряди Земноводних
      
    Тварини Африки і Австралії 

    Що ви знаєте про черепах?

    Будова дощового черв'яка

    Зовнішня будова жаби

    Перший мільйон (Ссавці)

    Різноманітність тварин у природі

    Біологія людини



    Скелет людини

    Скелет людини (поділити на групи)

    Будова черепа людини

    Перший мільйон. Опорно-рухова система

    Орган зору

    Будова і функції органу зору

    Зорова система (вікторина)

    Органи травлення 

    Травна система

    Кровообіг

    Склад крові

    Будова серця

    Серце і судини

    Кровообіг. Хвороби органів кровообігу

    Тканини

    Знайдіть органелу клітини

    Хто хоче стати мільйонером? А чи вивчив ти імунну систему?

    Органи. Системи органів

    Будова дихальної системи

    Дихальна система.(Виправи помилки)

    Дихання і його значення.Дихальні рухи

    Встановіть відповідність між органом та функцією. яку він виконує (Дихання)

    Перший мільйон. Дихання.

    Залози внутрішньої секреції

    Дихання і його значення. Будова й функції органів дихання

    Будова і функції скелетних м’язів

    Будова жіночої статевої системи

    Кросворд "Еволюція"


    Психологія 

    Види уваги
    Вікторина "Емоції"

    Генетика 

    Домінантні і рецесивні ознаки людини (повне домінування)



    Бактерії 


    Класифікація бактерій

    Різноманітність бактерій






    Тести

    View more presentations or Upload your own.











    Тема уроку: Органи кровообігу. Будова серця.
    Мета:
    Навчальна: дати конкретне уявлення про кровоносну систему, будову серця, на основі знань про м‘язову тканину розглянути основні властивості серцевого м‘яза; сприяти вивченню особливостей будови серця у зв‘язку з його функціями. Здійснити виконання головної вимоги до оволодіння знаннями: повноту і глибину знань; міцне, свідоме, системне його засвоєння; гнучке, оперативне мислення. Досягнути здатності учнями відтворити вивчений  матеріал, правильне визначення термінів.
    Розвивальна: розвивати логічне мислення, уяву, творчий потенціал кожної дитини, продовжити формування вміти порівнювати, аналізувати, узагальнювати і робити висновки, самостійного здобуття знань. Формувати навички: точно, безпомилково виконувати вправи, довести роботу до автоматизму, поєднувати знання і навички для виконання практичної роботи.
    Виховна: на основі набутих знань навчити учнів використовувати отриманні знання для профілактики захворювань, виховувати в учнів стійку потребу в знаннях, відповідальне ставлення до себе і свого здоров‘я,
    ·        Обладнання: таблиці «Кровоносна система хребетних тварин», «Кровообіг», «Серце», розбірна модель серця людини, комп‘ютер, презентація «Будова серця».
    Поняття і терміни: кровообіг, серце , кровоносні судини, перикард, ендокард, міокард, епікард, передсердя, шлуночки, клапани стулкові та півмісяцеві, збудливість, провідність, скоротливість, автоматія.
    Тип уроку: засвоєння нових знань.
    Структура уроку.
    І Пропедевтична практика.
    ІІ Орієнтація.
    ІІІ Презентація.
    ІV Практика на прикладах.
    V Керована практика.
    VІ Незалежна практика в класі.
    VІІ Домашня самостійна робота.

    Хід уроку.
    І. Пропедевтична практика.
    1. Робота з умовним кодом.
    Завдання: випишіть номери тільки правильних  тверджень.
    1.                З крові в тканинну рідину поступає кисень, вода, поживні             речовини.
    2.                Транспортуючи гормони, кров виконує видільну функцію.
    3.                 Кров належить до сполучної тканини.
    4.                Кров складається з плазми і формених елементів.
    5.                 9%-ий розчин солей називають фізіологічним
    6.                У плазмі домінує суха речовина.
    7.                Кров знищує віруси та мікроорганізми.
    8.                Еритроцити, лейкоцити та тромбоцити входять до складу плазми.
    9.                До кровотворних органів відносяться серце та легені.
    10.           Сталість внутрішнього середовища – необхідна умова життя.
    11.           Код для перевірки роботи: 1+3+4+5+7+10=30=3+0=3

    2. Виконання тесту на швидкість (з перфокартою).
    Запитання
    Варіанти відповідей
    А) Що залишиться якщо з крові забрати клітини?
    Б) Що утворюється при зсіданні крові?
    В) Як називаються безядерні клітини крові?
    Г) Як називається білок плазми?
    Д) Який білок надає крові червоного кольору?
    Е) Як називаються білі ядерні клітини?
    Ж) Як називається кров насичена вуглекислим газом?
    З) Як називається кров насичена киснем?
    И)Які клітини беруть участь у зсіданні крові?
    1. тромбоцити
    2.артериальна
    3. венозна
    4.лейкоцити
    5. гемоглобін   
    6. фібриноген
    7.еритроцити
    8.тромб
     9.плазма
    Перфокарта

    1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    9
    а








    *
    б







    *

    в






    *


    г





    *



    д




    *




    е



    *





    ж


    *






    з

    *







    и
    *









      ІІ. Орієнтація.
    Чому наведений вислів може бути епіграфом уроку?
    Що таке серце?
    Камінь міцний?
    Яблуко пурпурово - червоне?
    А можливо поміж ребер і аортою
    Б’єтья куля, на земну подібна?
    Так чи інакше - все земне
    Воно вміщає,
    І немає йому спокою
    До всього є справа!..
    Е. Межелайтіс   (слайд 2)
    Саме про це ми і поговоримо сьогодні на уроці.
    На основі поставлених питань та мети формуються завдання уроку:
    ·                   Визначити особливості процесу кровообігу;
    ·                   Проаналізувати еволюцію кровоносної системи хордових тварин.
    ·                   Вивчити:
    ·                   зовнішню будову серця;
    ·                   внутрішню будову серця;
    ·                   клапани серця;
    ·                   коронарні судини;
    ·                   властивості серцевого м’яза;
    ·                   автоматію серця;

    ІІІ. Презентація.
    Прийом «Мікрофон».                              
    Що ви можете сказати про кровоносну систему людини? Що таке кровообіг? Які біологічні функції кровообігу у тварин? (Захисна, транспортна, дихальна, видільна, терморегуляторна). З яких органів складається система кровообігу?                      
                                 Органи кровообігу:           
    •  Серце                  
    •   Кровоносні   судини
    •   Артерії      
    •   Вени        
    •   Капіляри

    Як відбувається ускладнення кровоносної системи у ссавців порівняно з такою у риб, жаб, плазунів?  (Робота з таблицею. Будова серця ускладнюється від риб, у яких серце двокамерне і одне коло кровообігу, трикамерне з двома колами кровообігу у жаб і плазунів до чотирикамерного у птахів і ссавців).
    Висновок: Отже, кровоносна система тварин пройшла складний шлях еволюційного розвитку. Вона з’явилася у тварин у зв’язку з підвищенням, їх активності та збільшенням розмірів тіла, а поява чотирикамерного серця забезпечила теплокровність і високу активність птахів і ссавців. У людини, як і у ссавців, є два кола кровообігу і подібна будова серця.
             1.Роль серця.    
    Кров постійно рухається системою кровообігу. І якщо хоч на хвилину зупинити рух крові, це стане смертельним для людини. А яка роль відводиться серцю в цьому процесі? (Функція насоса, серце перекачує кров по судинах). Якщо за удар у середньому воно витискує 60 см3 крові, то під час фізичної роботи – 200 см3, може працювати у шість-вісім разів сильніше, ніж у спокої, і за 1 годину переганяє до 35 л крові. За 8,5 годин лижного пробігу на 100 км серце спортсмена перекачує 35 т крові – цілу залізничну цистерну. Неймовірно, але факт!
    Давайте поглянемо де знаходиться серце, яку має будову і чому може виконувати таку роботу.                                                                   
     а) Первинне ознайомлення з будовою серця.
    Зовнішня будова серця.
    Серце - центральний орган кровоносної системи тварин і людини, що нагнітає кров в артерії і забезпечує її повернення  венами. Це порожнистий м'язовий орган.  Воно розміщене в грудній порожнині на рівні другого - п'ятого ребер таким чином: 2/3 серця розташовано в лівій частині від середньої лінії тіла, а 1/3 - в правій. Ззовні оточене еластичною навколосерцевою сумкою - перикардом, який оберігає від перерозтягування при наповненні кров'ю. Між навколосерцевою сумкою і серцем міститься рідина, що зволожує серце і зменшує його тертя під час скорочень. Параметри серця: маса - 250-350г, довжина - 14-16см, товщина - 12-15см. Розміри серця відповідають розміру кулака людини. (слайд 5)
    Внутрішня будова серця.
    Чи відповідає будова серця його функціям?. Серце людини чотирикамерне: складається з двох передсердь (верхня частина серця) і двох шлуночків (нижня частина серця). Порожнина серця розділена суцільною перегородкою на праву та ліву частини. В правій частині знаходиться венозна кров, а у лівій - артеріальна. Порівняйте товщину стінок усіх відділів серця і зробіть з цього висновок. (Стінки передсердь набагато тонші, ніж стінки шлуночків).
    З чим це пов'язане? (З тим, що робота, виконана передсердям порівняно невелика. Під час їхнього скорочення кров надходить у шлуночки. Шлуночки виконують більшу роботу: вони проштовхують кров по всій довжині судин).
    Чи однакова товщина шлуночків? (М'язова стінка лівого шлуночка товстіша від стінок правого шлуночка, бо вона здійснює більшу роботу, викидаючи кров у велике коло кровообігу). Стінки серця складаються з трьох шарів. Внутрішній шар називається ендокардом. Він вистилає камери серця всередині і утворює серцеві клапани. Середній шар (м'язовий) утворений особливою посмугованою м'язовою тканиною і називається міокардом. Зовнішній шар вкриває поверхню серця і називається епікардом. Між передсердям і шлуночком є отвори, закриті сполучнотканинними клапанами.
    Для чого вони призначені і яку мають будову? Клапани мають форму стулок, тому їх називають стулковими. У правій половині серця цей клапан має 3 стулки (тристулковий) у лівій - 2 стулки (двостулковий). Стулки відкриваються, якщо кров виштовхується з передсердь в шлуночки, і герметично закриваються, щоб попередити зворотну течію крові. Відкривання і закривання клапанів відбувається внаслідок скорочення та розслаблення серця. На виході аорти з лівого шлуночка і легеневої артерії з правого шлуночка розташовані півмісяцеві кишенькові клапани, які після скорочення шлуночків не пропускають кров назад із судин до шлуночківСерце – насос, який забезпечує життя і роботу всіх органів. Але повинен хтось потурбуватися і про саме серце! Це коронарні судини серця, по яких кров надходить до серця. Кров, що живить серцевий м'яз, поступає по двох артеріях, які розміщаються на межі між передсердями та шлуночками, утворюючи своєрідну "корону", тому їх називають коронарними. Кров від серця збирається у власні вени, що впадають в праве передсердя .Серце особливий орган, бо ритмічно працює все життя. Які властивості серцевого м’яза забезпечують його роботу?
    Середня оболонка серця - міокард - складається з особливої м'язової тканини. Серцевий м'яз завдяки особливості своєї будови має фізіологічні властивості - збудливість, скоротливість, провідність, автоматія. Так, він здатний сприймати зміни зовнішнього і внутрішнього середовища і відповідати на них збудженням. Збудження серцевого м'яза, як і скелетних м'язів, супроводжується скороченням. Збудження, яке виникає в певній ділянці серця, поширюється по всьому серцю завдяки провідності серцевого м'яза . Тому серце скорочується як єдине ціле з чіткою послідовністю: спочатку передсердя, а потім – шлуночки.
    У серцевому м'язі містяться спеціальні клітини, в яких автоматично виникають ритмічні імпульси, що поширюються по серцевому м'язу і задають ритм його скороченню. Це явище називають автоматією серця. В 1902 р. російський учений О. О. Кулябко довів можливість підтримання життєдіяльності ізольованого серця людини, а Везалій побачив це на досліді. Завдяки автоматизму серце може скорочуватися незалежно від нервових і гуморальних впливів. Це дає змогу підтримувати життєдіяльність організму навіть при порушенні діяльності нервової системи. Але в нормі робота серця узгоджується з потребами організму під впливом нервово-гуморальної регуляції.
    б) Вторинне опрацювання матеріалу.
    Кровообіг це рух крові по судинах. Органи кровообігу: серце та судини (артерії, вени, капіляри).                                                                                                                                                                          Серце – порожнистий м'язовий орган, який забезпечує рух крові. Маса серця в середньому  280 гр. Розміщене в грудній порожнині на рівні другого - п'ятого ребер, 2/3 серця розташовано в лівій частині грудної клітки.                                                                                                                                                                                                                                        Серця має 4 камери: праве передсердя, правий шлуночок, ліве передсердя, лівий шлуночок.                                                                                                                                                                             Стінка серця: епікард, міокард, ендокард, Серцева сумка - перикард.                                                                                                  Клапани серця: тристулковий у правій половині серця, двостулковий у лівій половині серця – забезпечують рух кров від передсердь до шлуночків, а півмісяцеві клапани – на межі шлуночків та виносних кровоносних судин ( аорти та легеневої артерії).                                                                                                                               Суцільна перегородка в серці та стулкові клапани перешкоджають змішування артеріальної та венозної крові. Живлення серця киснем та поживними речовинами відбувається завдяки коронарних судин, які оточують серце у вигляді корони.                                                                                                                                                                                Властивості серцевого м’яза: збудження, провідність, скорочення, автоматія.
    в) Втретє опрацювання матеріалу.                                                                                                                       
    Кровообіг — рух крові по судинах.                                                                                                                                Серце — порожнистий м’язовий орган.
    Епікард -  від гр. «епі» - над та лат. «кардіа» - серце - зовнішня сполучнотка­нинна оболонка серця. Міокард -  від гр. «міос» - м'яз та лат. «кардіа» -  середня м’язова оболонка серця.                                                                                                                                                                Ендокард -  від гр. «ендо» - всередині та лат. «кардіа» -  внутрішня оболонка серця.
    Перикард -  від гр. «пери» - м'яз та лат. «кардіа» -  зовнішня еластична нав­колосерцева сумка.
    Передсердя — верхня частина серця.
    Шлуночок — нижня частина серця.
    Стулкові клапани — клапани, що розміщуються між передсердями і шлу­ночками.
    Двостулковий клапан — клапан у лівій частині серця.
    Тристулковий клапан — клапан у правій частині серця.
    Півмісяцеві клапани (кишенькові) — клапани, що розміщуються на виході аорти з лівого шлуночка й венозного стовбура, що поділяється на ліву і праву артерії.
    Верхівка серця — частина серця, що спрямована вниз і ліворуч.
    Основа серця — частина серця, що спрямована вгору.
    Збудливість — здатність серцевого м’яза сприймати зміни зовнішнього середовища й відповідати збудженням.
    Автоматія — здатність серця скорочуватися під впливом імпульсів, які виникають у самому серці.
    Провідність — поширення імпульсів по всьому серцю.
             г)  Перегляд відео "Як працює серце."
      ІV. Практика на прикладах.
    Групова робота. Пояснити взаємозв’язок будови серця з виконуваними функціями. (Для цього виконуємо такий порядок дій).
    1.                  Даємо визначення терміна «серце».
    Серце - центральний орган кровоносної системи тварин і людини, що нагнітає кров в артеріальну систему і забезпечує її повернення по венах.
    2.                  Розділимо сторінку на дві частини. Ліва частина - «Будова серця», права - «Функції серця».
    Будова серця
    Функції
    а) Порожнистий орган
    Порожнини заповнюються кров’ю.
    б) М’язовий орган
    М’язи, скорочуючись, проштовхують кров
    в) Розділене суцільною перегород
    Артеріальна кров не змішується
    на ліву та праву частини
    з венозною
    г) Кожна з них складається з передсердя і шлуночка
    Кров з передсердь надходить у шлуночки
    д) Між ними знаходиться по стулковому клапану
    Перешкоджають зворотному струму крові
    е) Між шлуночками та артеріями є півмісяцеві клапани
    Перешкоджають поверненню крові з артерій у шлуночки
    ж) Стінки передсердь набагато тонші за стінки шлуночків
    Робота, яку виконують передсердя, порівняно невелика
    з) М’язова стінка лівого шлуночка товща за стінку правого
    Лівий шлуночок виконує найбільшу роботу - проштовхує кров по всій довжині судин


    3. Потім у лівій частині записуємо структурні компоненти серця: а) , б)..., в)... і т.д., у правій — відповідну функцію. 2-3

    3.                  Висновок-узагальнення. Таким чином, скорочуючись, серце працює як насос і проштовхує кров по судинах, забезпечуючи її невпинний рух. Кров у серці рухається тільки в одному напрямку: з передсердь у шлуночки. Зі шлуночків кров виштовхується в артерії. Будова відповідає функції, а функція визначає будову.
    V. Керована практика.
       Вправа «Оживи серце!».
    Назвати назви відділів серця, клапани, судини.

    малюнок серця

    VІ. Незалежна практика в класі  (по групах)
    1.                А зараз ми перевіримо, наскільки добре ви засвоїли тему. Пропоную вам виконати біологічний диктант.
    Ваше завдання: вставити в тексті пропущені терміни. Тим учням, яким буде важко виконати це завдання, дозволяється підглянути в підручник, але не більше 3 разів.
    Текст. Серце людини знаходиться в __________частині __________ порожнини. Серце є порожнистим м'язовим органом. Верхівка його спрямована ________ і ліворуч. Стінки серця утворені _________, оболонками: внутрішньою сполучнотканинною (_________________), середньою м'язовою (_____________) і зовнішньою сполучнотканинною (_____________). Зовні серце оточене еластичною навколосерцевою сумкою -____________, що оберігає його від перерозтягування при наповненні кров'ю. Між навколосерцевою сумкою й серцем міститься рідина, що зволожує серце та зменшує його тертя під час скорочень. Маса серця людини коливається в межах _____________ грамів. Серце людини  складається з двох ___________ (верхня частина серця) і двох _________ (нижня частина серця). Ліва та права його частини розділені суцільною ______________. Між передсердями й шлуночками є отвори, закриті сполучнотканинними _____________, що за допомогою ниток прикріплюються до внутрішньої оболонки серця. При скороченні передсердь клапани _________________ пропускають кров до ___________. При скороченні шлуночків клапани ______________ не пропускаючи кров назад до ____________________. Таким чином, кров у серці рухається тільки в одному напрямі - від __________________ до _________________. Клапани мають форму ___________, тому їх називають _________________. У лівій частині клапан має _______________ (двостулковий), у правій - _______________ (тристулковий). На виході аорти з лівого шлуночка й легеневої артерії з правого шлуночка розташовані ____________ (кишенькові) клапани, що після скорочення шлуночків не пропускають кров назад із судин до ______________. Властивості серцевого м'яза. Серцевий м'яз має такі фізіологічні властивості: _________________, _________________, ____________________, ______________.
    (Взаємоперевірка)

    2. Вправа «Хто заблукав».
     Знайди зайвий термін: збудливість, автоматія, провідність, аритмія, скоротливість. 
                                                                                                                                                                                  
    3 (з вибором однієї правильної відповіді). Індивідуальна робота.
    1.Укажіть вид тканини, до якої належить навколосерцева сумка.
    А) Епітеліальна;
    Б) сполучна;
    В) непосмугована м’язова;
    Г) посмугована м’язова.
    2.Укажіть функцію клапанів серця.
    А) забезпечують безперешкодний плин крові;
    Б) не дозволяють зворотній плин крові;
    В) забезпечують своєчасне надходження крові у різні відділи серця.
     3.Укажіть клітини, в яких періодично і мимовільно виникає збудження.
    А) Особливі серцеві посмуговані м’язові клітини;
    Б) нервові клітини серця;
    В) нервові клітини спинного мозку;
    Г) посмуговані скелетні м’язові клітини.
    4. Стулкові клапани в серці людини розташовані
    А) між лівим передсердям і лівим шлуночком;
    Б) між лівим шлуночком і аортою;
    В) між правим шлуночком і легеневою веною
    5. Клапани, що містяться між передсердями і шлуночками.
    А) півмісяцеві
    Б) стулкові
    6. Камери серця, з яких кров виходить у судини
    А) передсердя
    Б) шлуночки
     7. Здатність серця переходити зі стану спокою до робочого стану під впливом                                   різних подразників (механічних, хімічних, електричних).
    А) збудливість
    Б) провідність
    В) аритмія
    8. Внутрішня оболонка серця
    А) ендокард
    Б) міокард
    В) епікард
    9) Збудження, яке виникає в певній ділянці серця і поширюється по всьому серцю
    А) автоматія
    Б) провідність
     В) скорочення
               10) Зовнішня сполучнотканинна оболонка
    А) міокард
    Б) епікард
    В) ендокард
    Відповіді: бб-аа-бб-аа-бб

    4.
     Вправа «Підбери код». (Встановити відповідність).
    1.Стулкові клапани
    А) внутрішня оболонка серця.
    2.Тристулковий клапан
    Б) клапан у лівій частині серця.
    3. Півмісяцеві клапани (кишенькові
    В) клапани, що розміщуються між передсердями і шлуночками.
    4.Двостулковий клапан
    Г) зовнішня сполучнотканинна оболонка серця.
    5. Епікард
    Д) середня м’язова оболонка серця.
    6. Перикард
    Ж) клапан у правій частині серця
    7.Міокард
    З) клапани, що розміщуються на виході з шлуночків
    8.Ендокард
    И) зовнішня еластична навколосерцева сумка
    Відповідь: 1-в; 2-ж; 3-з; 4-б; 5-г;6-и; 7-д; 8-а.

    5.                                                                                                                                                                                 Виконати на швидкість тест .Підкресліть правильну відповідь.
              1.Скільки камер має серце людини: а) чотири;  б) дві;  в) три; г) одну.
    2.Серцевий м'яз забезпечується артеріальною кров'ю через:
    а) легеневу артерію; б) коронарну артерію;             в) сонну артерію.
    3.Серце оточене еластичною навколосерцевою сумкою, яка називається:
    а) грудиною;            б) плеврою;                         в) перикардом;.
    4.Укажіть, яка камера серця має найтовстішу стінку:
    а) лівий шлуночок; б) ліве передсердя; в) правий шлуночок.
    5. Назвіть клапани, які розташовані між правим передсердям і правим шлуночком:
    а) двостулкові; б) тристулкові; в) півмісяцеві;
    6.Серце скорочується під впливом:
      а) імпульсів від симпатичних нервових центрів; б) гуморальної регуляції; в) імпульсів, які виникають у самому серці;
    Відповідь: а б в – а б в.

    Техніка «незакінчені вислови».
    1.                Сьогодні ми вивчали …
    2.                Для мене було новим дізнатися …
    3.                Я можу розказати про…
    4.                Це мені знадобиться …
       VІІ.  Домашня самостійна робота.
    Повторити матеріал вивчений на уроці . Виконати творче завдання «Здивуй» (конкурс на кращу презентацію.)






    Немає коментарів:

    Дописати коментар